zondag 24 mei 2009

Chocola zegt iets over persoonlijkheid

Chocola zegt iets over persoonlijkheid

AMSTERDAM - Elke liefhebber heeft zijn voorkeur van chocolade. Sterker nog, de chocola die je het liefste eet, zou wat zeggen over je persoonlijkheid aldus Côte d’Or, marktleider in Belgische chocolade.

De chocoladefabrikant onderscheidt vier consumententypes: de gezondheidsfans, de zondaars, de onverschilligen en de hedonisten.De eerste en meteen grootste groep zijn de ’gezondheidsfans’ (29%). Zij zijn erg begaan met hun gezondheid en een gezonde levensstijl, meldt HLN.BE. Ze selecteren hun voeding op basis van hun weldoend karakter en houden van een evenwichtig, gestructureerd voedingspatroon. Veel vetten en suikers worden vermeden. Cote d’Or vindt hier vooral veel vrouwen terug. Ze verkiezen chocolade met een hoog cacaogehalte en in het bijzonder de pure chocolade.

De zondaars (26%) maken de tweede grootste groep uit. Dit zijn vooral vrouwen en iets oudere consumenten die niet kunnen weerstaan aan de verleiding van een heerlijk stukje chocolade. Zelfs al voelen ze zich nadien schuldig en willen ze graag gezonder gaan eten. Ze grijpen iets minder terug naar pure chocolade. Pralines genieten de voorkeur. Uit onderzoek blijkt dat er van pralines liever genoten in een sociale, gezellige context van vrienden en familie. Vaak worden ze cadeau gedaan. Door hun sociale context worden pralines minder geconsumeerd dan pakweg tabletten of repen.

De onverschilligen (23%) hebben veelal een onuitgesproken houding. Voeding en gezondheid zijn dan wel belangrijk, maar eveneens willen ze plezier van het eten. Ze leiden een gestructureerd leven, maar af en toe een stukje chocolade kan altijd. In deze groep zijn vooral mannen te vinden die houden van pure chocolade met een hoog cacaogehalte.

Wie niet op een stukje meer of minder kijkt, zijn de hedonisten. Zij houden van zoetigheid. Als het maar lekker is. Smaak en plezier zijn heel belangrijk voor hen. Hedonisten houden ervan zichzelf te verwennen en genieten graag van een tussendoortje. Vaak gaat het om vrij jonge consumenten. Ze houden van tabletten en repen, maar ook van candybars. Candybars worden voornamelijk op school of het werk gegeten. Nog volgens het onderzoek zijn ze vooral geliefd bij de jongere leeftijdsgroepen tussen 15 en 19 jaar.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten